خانه هوشمند

مزایای و معایب خانه هوشمند

مزایای خانه هوشمند

راحتی و آسایش

در جامعه‌ی پرشتاب امروزی، هرچه نگرانی کمتری داشته باشید، زندگی راحت‌تری خواهید داشت. مدیریت تمام دستگاه‌های خانه تنها از یک مکان و رهایی از دردسرهای کوچکی همچون خاموش کردن چراغ قبل از خواب یا تنظیم دمای اتاق هنگام بیدار شدن، یکی از دلایل اصلی افراد برای روی آوردن به خانه هوشمند است.

بسیاری از سیستم‌های هوشمند دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند؛ بدین ترتیب، اگر فراموش کنید قهوه‌ساز را پیش از ترک خانه خاموش کنید، لازم نیست دوباره به خانه برگردید. تنها کافی است به قابلیت کنترل از راه دور سیستم روی گوشی یا کامپیوتر دسترسی داشته باشید تا ظرف چند ثانیه دستگاه را خاموش کنید.

امنیت

همان‌طور که گفته شد، خانه‌های هوشمند شامل سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌ای هستند که به کمک دوربین‌های مداربسته، حسگرهای حرکتی و اتصال به ایستگاه پلیس محلی یا شرکت امنیتی خصوصی، امنیت بیشتری را برای ساکنان خانه فراهم می‌کنند. در خانه‌های هوشمند می‌توان به‌جای قفل‌های معمولی از کلید کارتی یا اثر انگشت استفاده کرد تا بدین ترتیب ورود سارقان به خانه دشوارتر شود.

مصرف بهینه‌ی انرژی

خانه‌های هوشمند انرژی کمتری مصرف می‌کنند. دما و روشنایی اتاق می‌تواند مطابق با مصرف کاربر تنظیم شود. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند می‌توانند تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

مثلاً وقتی کسی در اتاق نباشد، چراغ‌ها می‌توانند به‌طور خودکار خاموش شوند و ترموستات را می‌توان طوری تنظیم کرد تا دمای داخل در طول روز کاهش یابد و درست قبل از رسیدن ساکنان خانه،‌ دوباره به درجه‌ی مناسب برگردد. تمام این کارهای خودکار، همراه‌با دستگاه‌های مدرن و کم‌مصرف، در مصرف برق، آب و گاز صرفه‌جویی می‌کنند.

دسترس‌پذیری

خانه‌های هوشمند می‌توانند به کمک قابلیت‌های دسترس‌پذیری مانند سیستم‌های فرمان صوتی برای قفل کردن درهای خروجی، تنظیم روشنایی اتاق‌ها یا حتی کار با کامپیوتر، راحتی و آسایش بیشتری را برای سالمندان و افراد کم‌توان فراهم کنند.

افزایش ارزش خانه

خانه‌ای با قابلیت‌های هوشمند می‌تواند با قیمت بسیار بالاتری نسبت به خانه‌های معمولی فروش برود. طبق گزارش‌ انجمن معاملات ملکی آمریکا، خریداران حاضرند هزینه‌ی بیشتری برای خانه‌ای با قابلیت‌هایی مانند سیستم امنیت هوشمند، کنترل دما، لوازم خانگی و سرگرمی بپردازند.

معایب خانه هوشمند

مشکلات خانه هوشمند

امنیت و حریم شخصی

اگرچه خانه‌های هوشمند روش‌های مدرن امنیتی ارائه می‌دهند؛ اما در عین حال می‌توانند خود نگرانی امنیتی ایجاد کنند. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ Avast، از بین تمام خانه‌های هوشمند جهان، ۴۰٫۸ درصد حداقل یک دستگاه آسیب‌پذیر در برابر حملات سایبری متصل به سیستم کنترل داشته‌اند که امنیت کل خانه را به خطر انداخته بود. جالب است بدانید پرینترها از لحاظ امنیتی،‌ آسیب‌پذیرترین دستگاه در خانه هستند.

به گزارش مک‌آفی، در سال ۲۰۱۶ ویروسی بیش از ۲٫۵ میلیون دستگاه اینترنت اشیا موجود در خانه‌ها و دفاتر سراسر جهان را آلوده کرده بود. البته مقصر بسیاری از این آسیب‌پذیری‌ها استفاده از رمزهای عبور پیش‌فرض ساده برای این دستگاه‌ها بود؛ رمز عبورهایی مثل password یا 666666 یا dreambox که به‌راحتی قابل هک شدن هستند.

از طرفی، سیستم‌های اسپیکر هوشمند هم حفره‌های امنیتی خاص خود را دارند. سیستم تشخیص صدای آن‌ها را می‌توان فریب داد. دستگاه‌های دیگر (حتی تلویزیون و رادیو) ممکن است در کارشان اختلال ایجاد کند. هکرها نیز می‌توانند با نفوذ به شبکه‌ی وای‌فای کنترل تنظیمات اسپیکر را به دست بگیرند.

در مورد اینترنت اشیا نگرانی‌های حریم شخصی نیز وجود دارد. سازندگان ترموستات‌های دیجیتال، لامپ‌های هوشمند و حتی زنگ در، حجم زیادی از اطلاعات کاربر را ذخیره می‌کنند و دسترسی هکرها به این اطلاعات می‌تواند دردسرساز باشد.

سیگنال وای‌فای ضعیف

مودم‌های استاندارد برای سیستم‌های هوشمند چندان مناسب نیستند و کارایی بسیاری از دستگاه‌های متصل را مختل می‌کنند. چراغ‌ها به‌کندی تنظیم می‌شوند، ویدئوهای دوربین‌های مداربسته با تأخیر نمایش داده می‌شوند و نوتیفیکیشن قفل‌های هوشمند یک ساعت بعد فرستاده می‌شوند.

استفاده از شبکه‌ی توری (mesh WiFi) که با روترهای متعدد سیگنال‌های بی‌سیم را از چندین مکان به شیوه‌ی مؤثرتری توزیع می‌کند، می‌تواند مشکل سیگنال ضعیف را حل کند. شبکه‌ی توری را همچنین می‌توان به‌گونه‌ای اصلاح کرد تا به دستگاه‌هایی که به پهنای باند بیشتری نیاز دارند، سیگنال‌های قوی‌تری بفرستد.

هزینه

درست است راه‌اندازی سیستم هوشمند، ارزش خانه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد؛ اما برای بسیاری از افراد خرید این سیستم به خاطر هزینه‌های زیاد آن در وهله‌ی اول ممکن نیست. طبق گزارش Fixr، برای داشتن خانه هوشمند به‌طور متوسط باید بین ۲ هزار دلار تا ۷ دلار هزینه کرد و این رقم برای خانه‌ای مجهز به سیستم روشنایی، کرکره، قفل، لوازم خانگی، سیستم آبیاری، ترموستات، هاب مرکزی و اسپیکرهای هوشمند در تمام اتاق‌ها به ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *