خانه هوشمند

سیستم هوشمند چیست

سیستم هوشمند در واقع مرکز فرماندهی یا همان مغز متفکر خانه است که تمام دستگاه‌ها را کنترل می‌کند. به‌طور کلی، سیستم هوشمند همان چیزی است که وقتی می‌خواهید کاری به‌طور خودکار انجام شود، با آن صحبت می‌کنید؛ اما دستگاه هوشمند همان محصولی است که به سیستم گزارش می‌دهد؛ مثل لامپ‌های آمازون اکو یا فیلیپس هیو.

حال بیایید به ۴ مورد از بهترین سیستم‌های هوشمند ۲۰۲۱ نگاهی بیندازیم:‌

۱- الکسا آمازون

هاب الکسا آمازون خانه هوشمند

الکسا (Alexa) با بیش از صدها میلیون دستگاه سازگار، بدون شک یکی از جامع‌ترین اکوسیستم‌های خانه هوشمند موجود در بازار است. احتمالا اسم الکسا را به‌دفعات هنگام استفاده از اسپیکرهای هوشمند اکو شنیده‌اید (الکسا، هوا امروز چطور است؟ الکسا، فلان آهنگ را پخش کن.) اما شاید ندانید الکسا اکنون در بسیاری از محصولات هوشمند دیگر،‌ از جمله ترموستات و تلویزیون، گنجانده شده و آماده است تا دستورها صوتی شما را انجام بدهد.

الکسا دسترسی به تمام جوانب خانه هوشمند را آسان می‌کند. به‌راحتی می‌توان از الکسا خواست آهنگ خاصی را از اسپاتیفای پخش کند یا چراغ‌ها را خاموش کند. از آنجا که اکوسیستم آمازون یکی از محبوب‌ترین‌ها در این صنعت است، بیشتر محصولات هوشمند، از جمله محصولات ساخت فیلیپس، سامسونگ، نست و Schlage با الکسا سازگار هستند. الکسا اکنون می‌تواند در پارکینگ شما را ببندد، درهای خانه را قفل و دمای اتاق‌ها را مطابق میل شما تنظیم کند. جالب است بدانید آمازون بزرگ‌ترین سهم (۶۹٫۷ درصد در مقایسه با  ۳۱٫۱ درصد گوگل) را در بازار دستگاه‌های هوشمند دارد و این موقعیت را تا سال ۲۰۲۱ حفظ خواهد کرد.

۲- دستیار صوتی گوگل (گوگل اسیستنت)

گوگل اسیستنت خانه هوشمند

بعد از الکسا، گوگل اسیستنت (Google Assistant) محبوب‌ترین سیستم هوشمند در دنیا است که به اندازه‌ی الکسا با دستگاه‌های مختلف سازگار نیست؛ اما به لطف موتور جستجوی گوگل، می‌تواند اغلب به سؤالات و درخواست‌های کاملی که از عهده‌ی الکسا خارج است،‌ جواب دهد.

طبق گزارش ZDNet، ضریب دقت دستیار صوتی گوگل، ۹۲٫۹ درصد است، درحالی‌که برای الکسا ۷۹٫۸ درصد است. گوگل اسیستنت همچنین درک بهتری از مدل طبیعی صحبت کردن کاربران دارد. به‌عنوان مثال، اگر به دستیار گوگل بگویید «من این آهنگ را دوست ندارم»، آهنگ بعدی در اسپاتیفای پخش می‌شود، درحالی‌که الکسا به شما می‌گوید، «نشان شست بالا و پایین در اسپاتیفای پشتیبانی نمی‌شود.» تفاوت‌های کوچکی از این قبیل می‌تواند کاربر را به انتخاب گوگل سوق دهد چون نسبت به الکسا درخواست‌ها را بهتر درک می‌کند.

اسیستنت همچنین با محصولات برندهای مطرحی چون فیلیپس،‌ بلکین، آگوست، نست و اپلیکیشن‌های محبوبی چون اسپاتیفای و اوبر سازگار است.

۳- وینک هاب (Wink Hub)

وینک هاب خانه هوشمند

وینک هاب خود را به‌عنوان «اولین هاب هوشمند خانگی طراحی‌شده برای مصرف‌کننده‌ی عام»‌ معرفی می‌کند. وینک برخلاف الکسا یا اسیستنت، وفاداری به برند ندارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا هر محصول مورد علاقه‌ی خود را با سیستم هوشمند به‌صورت یکپارچه ادغام کند.

وینک هاب ۲ از پروتکل‌های خانه هوشمند از جمله بلوتوث کم‌مصرف (BLE)،  سیستم‌های اعلام حریق Kidde، سیستم روشنایی هوشمند Lutron، وای‌فای، پروتکل Z-Wave و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. این سیستم برای هوشمندسازی یکپارچه‌ی لوازم آشپزخانه و دیواری بهترین انتخاب است.

۴- اسمارت‌تینگز هاب سامسونگ (Samsung SmartThings Hub)

اسمارت تینگز سامسونگ خانه هوشمند

این سیستم سامسونگ طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های هوشمند از برندهای مختلف از جمله ترموستات‌ برای تنظیم دما، روتر وای‌فای، لامپ‌های روشنایی و دستگاه‌های امنیتی را به هم متصل می‌کند.

سیستم اسمارت‌تینگز از چند سال گذشته در حال افزایش تعداد دستگاه‌های هوشمند قابل اتصال به اکوسیستم خود بوده است. مجموعه محصولات این هاب شامل پریز برق هوشمند، لامپ و دوربین اختصاصی این برند است. از طریق اسمارت‌تینگز همچنین می‌توانید دستگاه‌های هوشمند سازگار را برای انجام فعالیت‌های مختلفی از جمله خاموش/روشن کردن چراغ‌ها هنگام رفت‌و‌آمد به اتاق، تنظیم کنید. سیستم هوشمند سامسونگ دارای هاب اختصاصی است اما می‌توانید آن را با الکسا یا اسیستنت نیز ادغام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *